sobota, 26 lipca 2014

Cukiniowe leczo - na ostro!

Na ogródku mam 6 ogromnych krzaków cukinii. Myślałam, że zbiory będą ogromne, gdyż kwitnące kwiaty cukinii pięknie zdobiły mój ogród. Było ich niesamowicie dużo, więc cierpliwie czekałam. Jednak prócz mnie, ochotę na smaczne kwiaty oraz malutkie cukinie miały ślimaki. Ta plaga bardzo mnie zaskoczyła i wręcz wyprowadziła z równowagi. Co dzień musiałam walczyć z obrzydliwymi, śliskimi i brązowymi stworzonkami, które ukrywały się pod liśćmi i czekały, aż sobie pójdę i pozwolę w spokoju skonsumować moje cudowne plony.

Udało się w końcu ochronić trzy cukinie. Reszta nie miała szansy podrosnąć, gdyż stała się śniadaniem, obiadem i kolacją dla rzeszy ślimaków. Choć czuję się przez nie pokonana, to wojna jeszcze się nie skończyła. Mam ciągle opory przed używaniem chemicznych środków, pozostaje więc humanitarne zbieranie ślimaków i przenoszenie daleko od mojego ogródka. Syzyfowa praca. Opanujcie się ślimaki, bo moja cierpliwość się kończy! Chcę więcej cukinii! 

W planach miałam właśnie przygotowanie leczo czy bigosu z cukinii. Czekałam na nie obserwując jak moje krzaki rosną i kwitną. Jest to jedna z moich ulubionych letnich potraw jednogarnkowych. Każda wersja jest inna. Czasem jest więcej cukinii, czasem dodaję kilka młodych ziemniaczków czy pieczarki. Czasem jest bardziej paprykowe niż cukiniowe. Zazwyczaj dodaję pomidory malinowe sparzone wrzątkiem i obrane ze skórki. Lecz dziś pomidor ostał się jeden i został zaplanowany na śniadanie. Postanowiłam więc użyć puszkowe pomidory. Choć nie jem na co dzień wieprzowiny i mięsa, leczo musiałam przygotować z kiełbaskami. I nie żałuję. Smakowało wspaniale! Zawsze jest tak, że nie ważne ile bym tego zrobiła znika w błyskawicznym tempie. To ma być dwu czy nawet trzy dniowy obiad, ale z ledwością udało mi się zabrać trochę do pracy.

Składniki:
  • 3 duże cukinie
  • 1 czerwona papryka
  • 1 zielona papryka
  • 1 żółta papryka
  • 1 puszka pomidorów krojonych lub 4 świeże pomidory malinowe
  • 2 cebule
  • 4 ząbki czosnku
  • 1 kg kiełbasy wędzonej
  • 1 łyżka chilli
  • 1 łyżka papryki ostrej
  •  1 łyżka pieprzu
Przygotowanie:
Cukinię myjemy, kroimy na pół i oczyszczamy z pestek. Kroimy w kostkę i wrzucamy do dużego garnka. Podsmażamy na łyżce oliwy około 10 minut. W między czasie myjemy, oczyszczamy i kroimy wszystkie papryki w kosteczkę. Dodajemy do cukinii i dusimy warzywa pod przykryciem około 15 minut. Po tym czasie dodajemy pomidory z puszki oraz obrany i wyciśnięty czosnek. Przygotowujemy dużą patelnię, na której podsmażamy pokrojoną cebulkę oraz kiełbaskę. Po usmażeniu dodajemy do duszących się warzyw i przyprawiamy. Dusimy jeszcze około 30 minut, aż wszystkie warzywa zmiękną i przesiąkną swoimi smakami. 


2 komentarze:

  1. mmmm... zrobiłaś mi smaka na takie rarytasy!
    pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Działaj więc :) szybko się robi i jest naprawdę pyszne :P

      Usuń